Tips til oppgaveskriving

Som dronningen av skippertak er jeg kanskje ikke den beste personen til å gi andre tips om oppgaveskriving, men et par triks har jeg lært i løpet av de siste årenes harde innspurter. Siden tiden før leveringsfrist pleier å være den tiden jeg skriver prokrastineringsposter på bloggen kan dette kanskje være en slags positiv ny vri?

* Finn et sted der du greier å skrive. For meg er dette en lesesal på et bibliotek i byen uten internett, som ligger i passe avstand hjemmefra(ikke så langt borte at jeg ikke gidder å dra dit, men langt nok borte til at jeg må ta med niste og ikke kan stikke hjem i lunsjen)

* Pakk med god niste. Lag supergod middag kvelden før og ta med rester. Det hjelper på motivasjonen å ha gresskar-curry eller tomatsalat med mozzarella som premie etter fullført første skriveøkt. Og det hjelper på lommeboken å ta med niste.

* Tving deg ut av huset, så tidlig som mulig. Jeg trenger avtaler. Om du er mer samvittighetsfull enn meg(og har fullere lommebok), avtal frokost med en venninne på en café nær lesesalen din. Jeg har avtalt å jobbe frivillig en time eller to på morgenen for en organisasjon jeg håper vil ansette meg en gang i fremtiden. Da kan jeg ikke sende melding å si “ææh, forsovet meg litt, utsette en time..?”

* Dette er kanskje min greie, men for meg hjelper det å være opptatt. Jeg trenger å fylle kalenderen med avtaler, så jeg ikke kan lure meg selv med tanker som “om jeg ser den buffy-episoden nå kan jeg jo skrive litt i kveld i stedet..” Jeg skriver ikke om kvelden. Ikke før jeg måmåmåmå, og det er noen uker til enda. Om jeg er opptatt hele kvelden er jeg nødt til å skrive om dagen.

* erklær en tid av dagen som “fritid”. Denne tiden har du ikke lov til å ha dårlig samvittighet for å ikke skrive. Du skal i stedet gjøre andre ting, og det skal være gøy. Sport, gitartimer, hva som helst. Å drive med noe en liker der en ser fremgang hjelper på den indre hateren som sier “jeg kan ingenting! Jeg kommer aldri til å fullføre oppgaven min eller graden min eller få en jobb eller bli fotograf for National Geographic eller lære persisk eller ta over verden!”. Da kan du i hvertfall svare “men jeg kan stå på hodet uten hjelp av veggen!”(det kan jeg, nemlig!)

Tell ’em Jay Smooth!

~ by chicida on October 27, 2010.

4 Responses to “Tips til oppgaveskriving”

  1. I like, good trix, nice video

  2. Yup, sjekk ut mer av Jay Smooth sine videoer, han er fantabulous in all the right places.

  3. sukk. jeg vet jo alt dette. jeg klarer bare ikke gjennomføre! særlig er punkt 1 problematisk. jeg hater å ikke bo i gangavstand til noe annet enn fjæra, kiosken og senteret. og barneskolen, og campingplassen. og busstoppet, men det tells ikke. jeg lever og ånder for GÅAVSTAND.

  4. ville bare si at jeg akkurat kom på at det heter gangavstand, ikke gåavstand.

Leave a Reply

 
