Dilemma

Jeg er veldig dårlig med penger. Jeg deler opp pengene mine på ulike kontoer, og lar banken ta seg av å gi meg et månedlig beløp, for om jeg har alt på en konto forsvinner det før du kan stave v.e.k.k.l.e.n.g.s.e.l. Jeg er utrolig gjerrig på alt som det ikke er gøy å bruke penger på, inkludert klær. Jeg måler prisen på alt opp i mot hvor jeg kunne reist til samme prisen. T-skjorte til €20 ? Det er en helgetur til Bratislava. Bukse til €80? For den prisen får jeg en tur til Sarajevo. Det kjedeligste som finnes er å bruke penger på fornuftige ting. Tannlege, forsikring, nye briller. Nødvendig, nødvendig, svært nødvendig. Kjedelig, kjedelig, kjedelig.

Jeg har nettopp fått en uventet gave inn på kontoen. 600€. Gave stemmer ikke helt, det er lønnen min for underbetalt studentjobb nr 231 fra sist sommer, men siden jeg har vært veldig treig med å sende inn regning(ja, en må visst det?) til sjefen min har jeg ikke fått pengene før nå. Og nå, på begynnelsen av semesteret og med knitrende nye lånekasse-kroner på kontoen kjennes 600 uventede euroer som veldig mye penger. Og hjernen min begynner å regne ut muligheter:

600€ =

1. Kenya-tur
2. Frankrike-tur, Bosnia-tur, Istanbul-tur + en helgetur til Bratislava
3. Frankrike, Istanbul + antropologikonferanse i Polen
4. Frankrike, Bosnia + nye briller
5. Istanbul, konferanse i Polen + nye briller
6. Laptop
7. Nye briller + Tannlegetur
eller
8. Buffer til den uungåelige personlige finanskrisen som kommer etter at jeg har levert oppgaven min til sommeren

Resonnement:

1.Kenya tur er rimelig utelukket da jeg desverre også trenger tid til en slik reise(hvor var disse pengene før vinterferien?)
2. Ja, ja, ja og ja
3. Ja, ja, njaaa. Polen hadde vært kjekt men å dra på konferanse kjennes litt for fornuftig. Dette er penger som er kommet dalende fra himmelen, de bør brukes på himmelske ting.
4. Ja, ja, nja, er på tide. Har fremdeles brillene jeg kjøpte da jeg tok førerkortet, og da tok jeg de billigste de hadde, som jeg i etterkant lurer på om kanskje er barnebriller. De er altså ikke særlig kledelige. Men så var det det med fornuftig = kjedelig.
5. Ja, ja, nja
6. Laptop.. nja, se punkt 3 og 4
7. Tannlegetur…..neineinei. Har ikke vært hos tannlegen på ca. like lenge som jeg har hatt brillene mine, men fornuftig + eventuellt smertefullt utgjør to gode grunner til å bruke pengene mine på noe annet
8. Sparing… jeg bør, men vil ikke. Vil ikke vil ikke. Men bør.

Biggie hadde rett: mo money = mo problems.

~ by chicida on March 14, 2010.

2 Responses to “Dilemma”

  1. Eg har nogen forslag t kos du kan faa gjort nogen av de fornuftige tingene uten aa bruke noe/eller for mye penger.
    Tannlegevisitt: Gaa t tanlegeskolen aa sei du gjerne vil ver oevelsesobjekt for tannlegestudentene! D gjorde eg i mine 4 aar i Nederland, eg fikk gratis behandling (incl. borring) + gratis tannboerste, tannkrem og tanntraad!! Den einaste ulempen e at d tar lang tid, for foerst undersoeke de, og saa komme laereren aa ser, saa maa de forberda alt, og saa mens de holde paa evaluere laereren alt de gjoer. Men d e GRATIS!

    Ellers kan du ta et billig tog t Nederland, besoeke besteforeldrene mine og faa et gavekort paa briller som eg har liggende der. Men eg har 3 briller, saa eg trenge iche d gavekortet:)

    Lykke t med aa ta en avgjoerelse…

    הרבה אהבה מישראל!

  2. too late, eg har nå våre og bestillt briller! e spent på om eg komme te å liga di når eg har fått glass i og alt, de e røde, skumle greier.. men å besøga oma og opa igjen hørtes kos ud :)

    הרבה אהבה מאוסטריה!

Leave a Reply

 
