Galskap

Jeg har vært usikker på om jeg ønsker å blogge om psykiske problemer. Blogging er skummelt nok i seg selv. Å ikke vite hvem som er der ute. Jeg står her på scenen med blendende lyskastere og snakker til et usynlig publikum som hverken klapper eller buer.

Jeg har prøvd meg litt frem i Real Life. Jeg tok følge til trikken med en venninne fra studiet, ingen veldig nær venninne, noen jeg sitter med i forelesninger og tar en kaffe med iblandt. Hun spør meg hvor jeg skal, og jeg vurderer i et halvt sekund å komme med en eller annen løgn. “Jeg skal på trening”. “Skal treffe en venn”. Men så tar jeg meg i det og svarer ærlig. “Jeg har terapitime”. “Hva slags terapi da?” spør studievenninnen. “Psykoterapi”. Psyko. Psyko, psyko, psyko, psyko, psyko. Psykopat, American Psycho. “Åja, hvem går du til? Jeg går til en oppe i Ottakring, men jeg vurderer å skifte, er din flink?”.

Etter at jeg har valgt å være åpnere rundt egne psykiske problemer er det som om jeg plutselig har fått det hemmelige passordet til nye sider av folk. Oppegående mennesker, som organiserer filmfestivaler, tar mastergrader, reiser verden rundt på egenhånd, er profesjonelle sportsutøvere, journalister og gode venner. Ikke til tross for, men på grunn av terapitimer og antidepressiva. Behandling er ikke en psykdom i seg selv, men mestring av denne.

Jeg også har fått min andel sjokkerte reaksjoner. Det å gå i terapi er liksom å innrømme ovenfor seg selv og verden – “jeg er en sånn gal en”. En inspirasjon for det å være åpen om mitt gale jeg har vært bloggeren Ida Jackson, eller Virrvarr som hun er kjent som på nett. Virrvarr skriver om psykiske problemer, om diagnosen sin, og om helsenorges behandling av psykisk syke. Hun skriver også om feminisme, politikk, litteratur, sex og sosiale media. Og hun skriver bra. Så bra at hun er blitt kåret til Norges beste blogger, har gitt ut bok, og er blitt invitert til å representere nettverdenen i debattprogram på NRK. Om hun er en sånn gal en er det å være gal kanskje ikke så galt? Jeg er i hvertfall ferdig med å tie det ihjel.

~ by chicida on January 21, 2010.

Leave a Reply

 
