O skumle fremtid

Da var det overstått. Sirkuset vi kaller jul har forlatt byen, og det har jeg også. Det gikk ikke så galt en gang. Nissen kom, og Askepott, og jeg har spist nesten gjennomgående de siste fem dagene. Det ble faktisk nesten hyggelig. Men det er godt å ha litt pustepause. Nå har jeg et døgn alene i hovedstaden, og har brukt de første timene til å prøve å venne meg til tanken å kanskje bo her en gang i løpet av det kommende året.

Jeg skulle ikke tilbake til Norge jeg. Det var aldri en del av planen. Og jeg har vært negativ og tenkt på alle konsertene i London og alle caféene i Berlin og på det kalde været og på.. Nordmenn. Som eksil nordkvinne kan jeg heve meg over alle de “typisk norske” finurligheten som jeg ikke lenger er en del av. At en bytur nødvendigvis innebærer å drikke seg drita, at restaurantregninger blir delt etter sirlig utregning av hvem som har spist og drukket hva, at det å starte en samtale med noen du sitter med på et fly blir sett på som galskap, dette er typisk norsk. Typisk for disse rare menneskene, der oppe i nord, i landet jeg reiste fra.

Denne tankegangen er veldig praktisk i forhold til Wien også. Disse østerrikerne, som har gjort syting til en folkesport, som velger partier som har “hjemland istedet for islam” som motto, og som i 2009(snart 10) har gatenavn som “lille negergate”, jeg hører ikke til dem jeg. Som utlending har jeg den behagelige posisjonen å kunne kritiserer både stedet jeg bor og stedet jeg kommer fra, uten å måtte føle meg ansvarlig for tilstandene noen steder.

Men jeg tror jeg må finne mitt eget Oslo. Jeg begynner med å ta inn detaljene. Nå sitter jeg på et lite offentlig bibliotek i byen, og skriver på en Mac. Oslo har offentlige Macs. Biblioteket har også barnebøker på somali, kurdisk og farsi. På hjemmesidene til SiO har de toalettmennesker en kan trykke på for å velge om en bor med barn, partner, eller alene. Aleneknappen er en kvinne. En kvinne står som symbol for “person”. Lånekassen sine hjemmesider har illustrasjonsbilder der studentene ikke bare er blonde, blåøyde nordmenn. Kassamannen på Rema 1000 rundt hjørnet er hyggelig. (Etter noen år i Østerrike hadde jeg glemt at det finnes hyggelige kassamennesker). Jeg tror jeg skal klare å finne mitt eget Oslo. Jeg trenger bare litt tid til å bli vant med tanken.

~ by chicida on December 31, 2009.

9 Responses to “O skumle fremtid”

  1. Jeg fant meg til slutt i Norge. Og det skal litt til for en rastløs norskaustraler som ikke kunne forlate Norge fort nok :-)

    (men jeg drømmer fremdeles om å reise igjen)

  2. Hm, interessant… det var vel det siste jeg forventet, men hvis der er et Ida Norge saa er det nok i Oslo. Pluss det er sikkert den billigste og enkleste plassen til aa kunne fly ut fra Norge til deilige feriesteder. Men jeg skjoenner hva du foeler, jeg er heller ikke klar for Norge og har liten tro paa at det finnes en Norge for meg… Fortsett letingen og utforsk byen:) Og Godt Nyttaar!

  3. Velkommen til vakre og ofte vennelige Oslo ;) Knallfin by, vil jeg forsikre deg om!

  4. Godt nyttår alle tre!
    Ja jeg merker jeg ser byen med nye øyne om dagen, og det jeg ser er ikke så verst :) jeg har de siste dagene gått fra å si “hvis jeg flytter til oslo” til å snakke om “når jeg flytter til oslo”, så jeg kjenner jeg er på vei til å bli venner med byen :)

    Kirsten: har det vært nyttårsfeiringer nå i Israel? for Rosh hashana er vel utpå våren en gang? skype engang snart?

  5. Heisann vennen, skyping kan eg garantere naar eg e i Stavanger i midten av januar. Naa har eg to t dager i Israel og d e trist. Imorgen ska eg t jerusalem og mandag blir vel pakking og farvel t alle mine nye gode venner her. Saa ska eg t Nederland i 9 dager for aa festa og treffa venner og familie.
    Anywho klubber og barer feire nyttaar, men d e sinnsykt dyrt aa kom inn. Der e heller ingen nyttaarsraketter saa skikkelig nyttaarsfeeling e der iche, men eg festa for d. Rosh Hashana va i September og blir iche feira paa samme maate her som i Europa eller Amerika. D feires med mat og slikt…som alle andre joediske helligdager.

    Men ja, eg skypes gjerne snart. Kor lenge blir du i Norge?

  6. e her te onsdag, tror det blir lide tid te skyping før det, men gjerna når eg e tebage i wien? Då e me begge på kontinentet :) god tur!

  7. Det er fullt mulig å bli gjenintegrert, men da er det lov å mumle bittert i skjegget når du ser ting du ikke ville sett i Wien eller London eller Berlin eller hvornår. Som at ingen sier unnskyld når de dulter til deg eller at folk står på venstre side i rulletrappen (mummel-i-skjegget: hersens uhøflige nordmenn, som jeg ikke er en del av på samme måten lenger uansett, for jeg har blitt oppdratt av verden, nemlig.) Eller at det er umulig å få tak i friske soyabønner eller ferdigmarinert tofu eller ferdiglaget hummous (mummel-i-skjegget: hersens østblokkland-før-muren-falt som bare har sure tomater og bønner på boks). Men bortsett fra det er det fint her også :)

  8. haha, åh ja jeg skal mumle om nordmenn som aldri holder oppe dører for andre, og som, når du holder oppe døren for dem, bare spaserer rett igjennom uten å “ta over” døren. Og som drikker utvannet kaffe. Og nordmenn som begynner å drikke ølen sin uten å skåle først. og som skåler uten å se hverandre i øynene. og serverer øl uten skum. selv om en spør pent i baren om en kan værsåsnill få skum på. hm, tror jeg kan få bruk for mumle-i-skjegget-reintegrerings-terapi i mange situasjoner fremover ;)

  9. men en til positiv ting jeg har gjenoppdaget her oppe: kvinner tar deg skikkelig i hånda når du hilser på dem! I Østerrike er det utrolig mange som bare liksom legger sin hånd i din, på en måte som får det til å kjennes ut som om de skulle ønske de slapp å hilse på deg.

Leave a Reply

 
