Når bjørnen våkner

Universitetet Wien har vært okkupert nå i en uke, aksjonen som begynnte med rundt 500 studenter har utviklet seg til en studentbevegelse som omfatter hele landet. I dag var det demonstrasjoner i Wien, med mellom 10 000 og 50 000 deltagere.* Protesten ble organisert spontant over Twitter og Facebook og er en reaksjon på de dårlige studieforholdene ved universitetene i landet. Studentene har okkupert hovedauditoriumet ved Universitetet Wien, samt flere andre universiteter i Wien, Salzburg, Graz, Klagenfurt, Linz og Innsbruck.

AudimaxHovedauditoriumet ved Universitetet Wien

Universitetene i Østerrike har i flere år vært altfor dårlig finansiert, og statens reaksjon på pengemangelen har vært studiebegyrer og vekt på “effektiv utdannelse”. Gjennom innføring av bachelor/master systemet ved universitetene skal utdanning bli billigere for staten, og studentene lære mer “effektive” fag. Dette betyr at studieretninger som har en mer direkte positiv effekt på landets økonomiske utvikling får mer støtte enn for eksempel sosialvitenskapelige fag.

parlamentUtenfor parlamentet

Jeg studerer sosialantropologi. Ettersom jeg begynnte å studere før BA/MA systemet ble innført, studerer jeg innen det gamle Diplom-systemet. Som en del av studiet har jeg et visst antall valgfag fra andre studieretninger. Jeg kan velge fritt så lenge jeg kan gi en halvveis fornuftig begrunnelse for hvorfor akkurat dette faget er viktig for spesialfeltet mitt. Jeg har blant annet valgt historie, swahili og internasjonal utvikling. Disse er spennende og relevante fag som byr på andre innfallsvinkler enn de jeg er vant med fra sosialantropologi og gir meg muligheten til å utdype kunnskapene mine rundt studiet.

død utdannelseDen frie utdannelsen er død

For de som begynnte å studere et år etter meg, er situasjonen anderledes. Innen Bachelor systemet har en moduler i stedet for valgfag, disse er satt sammen på en bestemt måte uten rom for å kombinere enkelte fag. Swahili finnes ikke som modul. Hadde jeg vært student innen Bachelor systemet, ville jeg ikke fått godkjent mine 8 timer swahilikurs i uken som en del av studiet mitt. Faget jeg studerer som har som mål å bedre forståelsen mellom mennesker fra forskjellige deler av verden. Da må det være et minstekrav at studentene skal ha muligheten til å lære utenomeuropeiske språk som en del av utdannelsen.

HeldenplatzUtenfor nasjonalbiblioteket

Valgfagordningen er et symptom på de to største problemene ved de østerriske universitetene; manglende finansiering og innføring av bachelor/master systemet. Instituttet fikk ved innføringen ingen ekstra støtte til å finansiere dyre fag slik som språkkurs eller seminarer, der kun et begrenset antall studenter kan delta. De ble derfor tvunget til kun å tilby forelesninger, noe som har ført til at det sitter opptil 900 studenter i et auditorium med plass til 400. Dette kommer i tillegg til den generelt elendige finansieringen av de sosialvitenskapelige fagene. Instituttet for kultur – og sosialantropologi har rundt 3000 studenter, men bare 9 professorer.

Geld für BildungPå Ringstrasse, hovedgaten i sentrum.

En liste med studentenes krav er blitt publisert på bevegelsens hjemmeside og det er sendt en oppfordring til regjeringen om å ta stilling til disse. Protestene har vært i pressen i flere europeiske land, vi kommer til å sende ut en ny pressemelding til norske medier og håper på reaksjoner. I mellomtiden finnes det mer informasjon her:

Unsereuni.at
Flickr
Twitter: #unsereuni

* 10 000 er tallet fra politiet, 50 000 tallet fra studentene.

~ by chicida on October 29, 2009.

4 Responses to “Når bjørnen våkner”

  1. Har du sendt dette til ANSA? De er jo generelt ivrige etter aa faa artikler fra norske studenter i utlandet. Vet ikke om det gjelder artikler som denne, som stiller utenlandsutdanning i et litt mer kritisk lys, men det kan vaere de likevel vil ha det! Verdt forsoeket?

  2. hm, Ansa har jeg ikke tenkt paa! ja er absolutt verdt et forsoek, takk for tips!

  3. kossen går d med demonstrasjonene nå?

  4. i mårå e den store forskningsdagen i landet, som pleie å ver ein sånn politikere og forskere hilse på kverandre mens de smile inn i kameraet type dag, men me har arrangert ein stor aksjonsdag for barnehager, skoler og universiteter, med mål å skaffe oppmerksomhet for et bedre helhetlig utdanningssystem. Norske medier e fremdeles ikkje interessert i å skriva om andre ting enn folk som vil lega krig i kongo, men me holde på å teksta ein dokumentar om protestene te norsk, så ska posta mer seinåre. Dåkkår får nok åg med dåkkår eindel når dåkkår komme :) glede meg!!

Leave a Reply

 
